Veilig op weg, respect voor buurten, elke straat een eigen functie. Dit zijn de basisprincipes waar N-VA mee aan de slag wil gaan. Veilig met de fiets naar school of het werk kan enkel met een goed doordacht fietsplan.
Comfortabele voetpaden: Onze voetpaden moeten veilig en begaanbaar zijn. We kijken na waar een combinatie van fiets-& voetpad mogelijk is. We investeren in uitgeruste oversteekplaatsen voor voetgangers & fietsers. We doen dit met intelligente wegdekverlichting en een aanpassing van de weginfrastructuur.
Uitbreiding fietspaden: Extra aandacht voor fietspaden aan onze invalswegen. We werken aan fietsvriendelijke omgevingen. We kijken ook strenger toe op het vrijhouden van onze fiets- & voetpaden. We grijpen sneller in als begroeiing de doorgang zou verhinderen.
Preventief beleid: Fietsverlichting vooral tijdens de donkere herfst- en wintermaanden moet preventief beter worden aangepakt. Dit verlaagt de kans op ongevallen.
Schoolomgevingen: Nu aan elke school een Zone 30 werd ingevoerd, is controle hierop cruciaal. Om de verkeersveiligheid aan onze schoolomgevingen te verhogen installeren we aangepast straatmeubilair, zoals wegmarkeringen en Octopuspalen. We organiseren voor alle vierdejaarskinderen een voetgangers- & fietsexamen, omdat veilig op weg naar school essentieel is.
Slimme infrastructuur: Investeren in veilige zones met doordachte infrastructuur en intelligente verlichting. We denken hierbij aan automatische LED-verlichting, slimme rode lichten, wegdekinrichting.
Regionale samenwerking: Structurele oplossingen met buurgemeenten zoals het samen aanleggen van fietspaden over de gemeentegrenzen heen en het beter afspreken van grote infrastructuurwerken. We sluiten opnieuw aan bij de vervoerregio Mechelen omdat de Leuvense vervoerregio ondermaats presteert.
Zwaar verkeer: We bekijken om met slimme infrastructuur veilige zones aan te leggen op plaatsen waar geen zwaar verkeer gewenst is, zoals schoolomgevingen, de dorpskern en oversteekplaatsen voor kinderen.
We heractiveren de mobiliteitsraad: Inwoners zijn best geplaatst om mee na te denken over mobiliteit en verkeersveiligheid.
Beton wordt asfalt: Langs onze invalswegen werken we verder aan de heraanleg van betonbanen naar asfaltbanen voor extra comfort voor gebruiker en inwoner.
Onverharde wegen: We laten de keuze, binnen het buurtbudget, aan buurten met onverharde wegen om deze systematisch te verharden en om zelf snelheidsregimes in te stellen als hun wegen daarvoor in aanmerking komen.
Wildgroei aan verkeersborden: We brengen alle verkeersborden op het Keerbergs grondgebied in kaart en toetsen ze af op noodzakelijkheid.