Beste Keerbergenaar,

Op 14 oktober 2018 vinden de gemeenteraadsverkiezingen plaats. Onze ploeg is er klaar voor. Naast passie en frisse ideeën kunnen we deze keer ook de nodige bestuurservaring voorleggen. De voorbije zes jaar is onze gemeente enorm veranderd en wij geloven steevast dat het nog beter kan. Wij blijven streven naar een Keerbergen waar huidige en toekomstige inwoners zich thuis voelen.

N-VA Keerbergen staat garant voor het uitvoeren en verdedigen van voor zichzelf sprekende normen en waarden. Rechten en plichten, integriteit, eerlijkheid en gezond verstand worden gecombineerd met werklust en dynamisme. Wij zijn de enige garantie op een eerlijk, oprecht en dienstbaar bestuur.

N-VA Keerbergen draagt veiligheid in al zijn aspecten hoog in het vaandel. Buurt Informatie  Netwerken en ANPR camera’s vormen, samen met de politie
de hoekstenen van onze veiligheidscultuur. Met stelselmatig dalende criminaliteitscijfers zien we dat dit daadkrachtig beleid vruchten afwerpt. Met een doorgedreven visie op mobiliteit zien we ook het aantal verkeersongevallen afnemen.

Wij blijven het kostbare sociale weefsel in onze gemeente koesteren. De N-VA is een gemeenschapsvormende volkspartij, elke Keerbergenaar is voor ons gelijk. Investeringen in onze verenigingen, in ons gemeenschapscentrum, in onze scholen en in jeugd en sport versterken de sociale samenhang en maken van Keerbergen een hechtere gemeenschap.

We versnellen de modernisering van onze administratie. We werken vandaag efficiënter dan 6 jaar geleden, we doen meer met minder middelen. We zorgen er voor dat u, als Keerbergenaar, gemakkelijker onze diensten kunt raadplegen en contacteren. De komende jaren zullen we dit beleid verderzetten door investeringen in nieuwe technologie zonder daarbij het menselijke aspect uit het oog te verliezen.

Onder onze impuls hebben Keerbergenaren geïnvesteerd in duurzaamheid. Gebouwen zijn energiezuiniger, extra groen is aangelegd en onze begraafplaats wordt heringericht.
We besturen met gezond verstand en met respect voor de beschikbare budgetten. Financiële avonturen zijn uit den boze. Laat jullie inspanningen van de afgelopen zes jaren niet verloren gaan.

We zullen Keerbergen verder op de kaart zetten als veilige en welvarende gemeente waar het voor iedereen goed wonen is. Wij rekenen op uw steun en stem om het beleid waar u zes jaar geleden voor gekozen hebt verder te zetten. Kies voor Keerbergen.

Cultuur ….. steunpilaar van onze gemeenschap

N-VA is een gemeenschapsvormende partij. Om gemeenschap te vormen is het noodzakelijk om mensen bij elkaar te krijgen. Een van de beste manieren om dit te doen, is te investeren in een bloeiend cultureel aanbod en in onze verenigingen.

Waar hebben we werk van gemaakt?

• We hebben GC Den Bussel gebouwd, geopend en omgevormd tot de draaischijf van het gemeenschapsleven in Keerbergen
  • GC Den Bussel wordt intensief gebruikt voor optredens, tentoonstellingen, cursussen en andere activiteiten waarbij voor de hand liggende keuzes in programmatie afgewisseld wordt met soms een ook grensverleggend aanbod
  • Ons gemeenschapscentrum is ook de thuisbasis van onze bibliotheek. We hebben deze gemoderniseerd, zowel in werking als in aanbod
  • Keerbergen is een creatieve en kunstminnende gemeente. We hebben dit extra in de verf gezet en zullen dit blijven doen
  • We hebben met Keerbergen Matcht een heuse kunstmarkt op poten gezet. Dit soort van evenementen zullen we verder uitbouwen
  • Onze verenigingen worden goed geleid en genieten van steun via subsidies en faciliteiten. Zij zijn de motor die onze gemeenschap vorm geven.
  • We hebben geïnvesteerd in evenementen waarbij we onze verenigingen maximaal kansen hebben gegeven om hun werking te financieren en leden aan te trekken

Waar gaan we voor?

• We bouwen de werking van de dienst vrije tijd verder uit om meer aandacht te hebben voor senioren, jeugd en onze scholen
  • Onze verenigingen zijn de motoren die onze gemeenschap vorm geven. We verhogen de subsidies voor onze verenigingen als zij professioneel geleid worden
  • Het matchen van cultuur, natuur en toerisme in Keerbergen geeft enorme voordelen. We willen nog meer samenwerken met onze HoReCa. Seizoensgebonden culinaire facetten zullen we combineren met tuinbezoeken, ateliers van kunstenaars, erfgoed en wandel- en fietsevenementen
  • We nodigen Vlaams georganiseerde cultuurverenigingen uit om ook in Keerbergen hun activiteiten te ontplooien
  • Verdere uitbouw en waardering van  de cultuurdienst
  • We verbinden kinderen met kunst via een specifieke kinder-kunstmarkt
  • We investeren extra in onze jeugdverenigingen. Elk van hen heeft recht op onze steun.

Jo Daems – 9de plaats: “Verbinden, dat is het werkwoord waarmee we aan de slag zijn gegaan. We verbinden mensen met elkaar, jong en oud. Het gemeenschapscentrum is hier het ideale hulpmiddel voor.”

Liesbet Slaets – 10de plaats: “Stimuleren van culturele activiteiten raakt de kern van het N-VA programma: gemeenschapsvorming"

Handel en wandel….. ondernemen zit in ons bloed

Vlamingen zijn ondernemers en ondernemers zorgen mee voor welvaart. N-VA is de beste partner voor het lokale ondernemerschap. We ondersteunen dus graag onze lokale handelaars die meer dan één steentje bijdragen aan onze gemeenschap.

Waar hebben we werk van gemaakt?

• We hebben in Keerbergen een ongeziene dynamiek gestart met diverse evenementen zoals lente- en herfstkriebels en onze zomer- en winterbraderie
  • Sinds 2015 stimuleren we creatief ondernemerschap met de prijs voor creatiefste ondernemer
  • We richten de schijnwerpers op onze groeiende en bloeiende Keerbergse eetcultuur door onder andere het Aspergefestival en kookworkshops
  • We hebben de Keerbergenbon ingevoerd, reeds 10-duizenden euro’s werden hierdoor lokaal besteed
  • We voerden een gevelrenovatiepremie in. De effecten zijn nu al zeer zichtbaar, dit zal in de toekomst het uitzicht van onze dorpskern nog verfraaien
  • Diverse ondersteuningstrajecten werden in het leven geroepen, in samenwerking met de Vlaamse overheid
  • We ondersteunen maximaal lokale ondernemersverenigingen met raad, daad en budget

Waar gaan we voor?

• Uitbouwen digitale platformen zoals de KeerbergenApp, hier digitaliseren we ook de Keerbergenbon
  • We starten met een fijnproeversgilde. Onze eetcultuur gooit hoge ogen en dat verdient onze aandacht. We stimuleren het ontwikkelen van nieuwe producten op basis van ons culinair erfgoed
  • Toerisme, lokale handel, erfgoed, cultuur, sport en milieu kunnen elkaar versterken. We zetten hiermee toeristische troeven extra in de verf. Onze verenigingen krijgen
  • We faciliteren pop-up winkels door het ter beschikking stellen van openbare ruimtes en een subsidie
  • We nodigen onze ondernemers uit om met ons samen te bouwen aan een Keerbergen Of Things (KOT), slimme Apps en intelligente digitale platformen. We maken van onze handelaars ook e-handelaars
  • De heraanleg van de dorpskern is de ideale gelegenheid om verder te kijken dan onze neus lang is. We bouwen de hoek van het Gemeenteplein en de Haachtsebaan om naar een winkelruimte, een brasserie en een combinatie van wonen en ondernemen. Ondergronds bouwen we een parking zodat het Gemeenteplein kan vergroend worden
  • Regels van ruimtelijke ordening zijn vaak enorm beperkend voor ondernemerschap. We denken na over aanpassingen van deze stringente regelgeving en de integratie van economie en ecologie

Greet Van Camp – 4de plaats: “Als lokale ondernemer ben ik zeer blij dat N-VA voluit de kaart van het ondernemerschap trekt met een mengeling van goede gewoontes en frisse ideeën”

Lisa Van den Dries – 8ste plaats: “Het ondernemerschap in Keerbergen op de kaart zetten, creatieve diensten en producten uitbouwen en slimme combinaties maken met onze Keerbergse troeven. Dat is investeren in het Keerbergen van de 21ste eeuw”

Mobiliteit ….. alle wegen leiden naar Keerbergen

Veilig op weg, respect voor buurten, elke straat een eigen functie. Dit zijn de basisprincipes waar N-VA mee aan de slag wil gaan. Mensen op de fiets naar school of het werk laten kan enkel maar wanneer de omstandigheden juist zijn.

Waar hebben we werk van gemaakt?

• We hebben geïnvesteerd in nieuwe fietspaden, vooral voor onze schoolgaande jeugd
  • Het Save charter werd ingevoerd in 2016, daarmee hebben we het engagement genomen om extra te investeren in verkeersveiligheid
  • Mobiliteit stopt niet aan de gemeentegrens, daarom hebben we structureel oplossingen gezocht met onze buurgemeenten
  • De Mechelsebaan, Putsebaan, Kempenlaan, Achiel Cleynhenslaan, Molenstraat, …. werden opnieuw aangelegd en veiliger gemaakt
  • Het zware verkeer werd geweerd uit de dorpskern
  • We hebben de zone 30 uitgebreid op plaatsen waar geen snel verkeer mogelijk is (schoolomgevingen, handelskernen, oversteekplaatsen kinderen)
  • De zone met het meeste verkeersongevallen (Putsebaan, Schrieksebaan, Oude Putsebaan) wordt opnieuw aangelegd

Waar gaan we voor?

• We vormen systematisch de oude betonbanen om naar fluisterstille asfaltbanen voor het comfort van de gebruikers en de omwonenden
  • We zetten ANPR-camera’s in om met trajectcontrole de snelheid in te perken
  • We laten de keuze, binnen het buurtbudget, aan buurten met onverharde wegen om deze systematisch te verharden en om zelf snelheidsregimes in te stellen als hun wegen daarvoor in aanmerking komen. Daarvoor werken we binnen de vernieuwing van het mobiliteitsplan aan transitverkeer en woonwijkverkeer
  • We laten de keuze aan onze inwoners om woonerven te bestemmen. Dit zal sluipverkeer verminderen en vertragen
  • Gezien het gros van de verkeersstromen uit Keerbergen naar Mechelen en Antwerpen lopen, sluiten we ons opnieuw aan bij de vervoersregio Mechelen
  • Binnen de vervoersregio’s investeren we in mobipunten, het eerste mobipunt komt op het Gemeenteplein te Keerbergen. We investeren in deze mobipunten om elektrisch fietsen, fietsdelen en autodelen te promoten
  • We investeren in uitgeruste oversteekplaatsen, we doen dit met intelligente lichten en een aanpassing van de weginfrastructuur

Frank Van Nuffelen – 3de plaats: “In een residentiele gemeente als Keerbergen moet de mobiliteit aangepast worden aan de verschillende zones van onze gemeente. Woonstraten zijn straten om langs te wonen, transitstraten organiseren het verkeer. 3 zones, 3 snelheden.”

Sabine Begine – 16de plaats: “Investeren in fietsveiligheid zal er voor zorgen dat wij als ouders onze kinderen op de fiets naar school zullen sturen. Hier zullen ze deze goede gewoonte aanleren voor de rest van hun leven.”

Onderwijs ….. hier begint alles

Onze hersenen zijn onze enige natuurlijke grondstof. Onderwijs is meer dan het vergaren van kennis, het is stimuleren van creativiteit en het laten ontdekken van je talenten. Daarom is het belangrijk om van onze jongeren vooral fijne mensen te maken die meebouwen aan een betere wereld.

Waar hebben we werk van gemaakt?

• Leven in de 21ste eeuw is omgaan met de digitale wereld, daarom hebben we fel geïnvesteerd in digitale leerplatformen zoals digitale schoolborden, WiFi en Smartschool
  • Schoolomgevingen moeten vooral creativiteit en welzijn stimuleren. Investeren in onze schoolgebouwen zoals we gedaan hebben is dus geen overbodige kost maar een noodzaak.
  • Klassen met 30 kinderen zijn uit den boze, leerkrachten moeten immers de tijd vinden om kwalitatief onderwijs aan te bieden. Daarom hebben we grote klassen systematisch opgesplitst.
  • We hebben een nieuwe directie gezocht, gevonden en goed bevonden
  • Sinds 2013 organiseren we scholenoverleg waar we scholen en directies van verschillende  types onderwijs samen te brengen om onderling te praten over problematieken die iedereen aangaan, ttz. mobiliteit, veiligheid, drugs, gezondheid, cyberpesten, …
  • We organiseren voor alle vierdejaars kinderen een voetgangersexamen en daarna een fietsexamen want veilig op weg naar school is belangrijk
  • We promoten gezonde voeding, daarom lanceerden we campagnes rond gezonde voeding en het drinken van water

Waar gaan we voor?

• We blijven investeren in onze schoolgebouwen om de historische onder investeringen goed te maken
  • We zoeken naar bijkomende oplossingen om de schoolomgevingen veiliger te maken
  • Interactief leermateriaal is een pluspunt, we voeren dit ook in voor onze kleuterklassen
  • Naar voorbeeld van het Megascholen-project in Heist o/d Berg starten we het LOOP op, het Lokaal Onderwijs Overleg Platform
  • We moeten blijven inzetten op projecten die de zuilen overschrijden. Kinderen zijn kinderen, welk type onderwijs ze ook volgen
  • We blijven inzetten op de scholenveldloop die we organiseren van het eerste leerjaar tot het laatste middelbaar

Inge Anno – 2de plaats: “Investeren in onze kinderen is investeren in onze toekomst. Het is een huizenhoog cliché maar het klopt als een bus. Schoolgebouwen en modernisering van de onderwijsmiddelen zullen er voor zorgen dat leerkrachten nog meer gemotiveerd hun werk zullen doen en dat komt ten goede aan onze jeugd.”

Lisa Van den Dries – 8ste plaats: "Als vrouwelijke student bouwkunde kan ik alleen maar toejuichen dat N-VA jongeren wil stimuleren technische studierichtingen aan te vatten. Een keuze die op langere termijn werkzekerheid garandeert."

Senioren ….. oud is niet out

70 is het nieuwe 50. Onze senioren zijn een steeds grotere groep waar onze gemeenschap op kan rekenen. Pamperen, daar doet N-VA niet aan mee. Daarom werken we graag aan een inclusief beleid waarbij we onze ouderen respecteren voor wie ze zijn: misschien oud, maar zeker niet out.

Waar hebben we werk van gemaakt?

• We hebben actief gevochten tegen vereenzaming met verschillende projecten om eerst te detecteren en daarna te remediëren
  • We hebben het dagverzorgingscentrum CADO uitgebouwd
  • De mindermobiel centrale is een belangrijke schakel om mensen die het nodig hebben mobiel te laten zijn
  • Onze GC Den Bussel heeft een sterk uitgebouwd aanbod om onze senioren een fijne tijd te laten beleven
  • Vrijetijdsbesteding in Keerbergen heeft duidelijk de nadruk gelegd op onder andere ook senioren (nieuwe seniorenreceptie)

Waar gaan we voor?

• Oprichting SIN, Senioren Informatie Netwerk, een netwerk van senioren waar de sociale controle voor hen die wat minder goed te been zijn georganiseerd wordt. Is de brievenbus gelicht, brand het licht ’s avonds, …
  • We investeren in een folder "Ken Je Buur" waarin we de Keerbergenaar aansporen om contact te zoeken met de buren, senior of niet. We stimuleren hier ook het organiseren van buurtfeesten
  • We bekijken de mogelijkheid om een pétanquebaan aan te leggen op het gemeenteplein
  • Huur een opa/oma. We stimuleren het inzetten van opa’s en oma’s om jonge gezinnen bij te staan in hun dagdagelijkse beslommeringen. We voorzien hiervoor budgetten binnen de regelgeving van de vrijwilligerswerking
  • We bekijken om op grote schaal warme middagmalen aan te bieden aan onze senioren, dit kan thuis of beter nog in een centrale locatie. Dit helpt onze senioren in hun sociale contacten en verzekert een goede voeding
  • We bekijken de mogelijkheid om de gemeentelijke autobus in te schakelen voor onze senioren
  • nieuwe seniorenreceptie, meer rustbanken, vrijwilligerswerk steunen

Chantal Piscaer – 11de plaats: “Senior zijn is een etiket dat eigenlijk niet voor iedereen dezelfde betekenis heeft. Het is dus noodzakelijk om een beleid te voeren op maat van onze ouderen. Oud is absoluut niet out, dat respect moet onze gemeenschap tonen.”

Bertha Cleynhens – 20ste plaats: “Een dagje ouder worden hoeft geen straf te zijn. Nuttig kunnen zijn, gezond blijven en leuke activiteiten meemaken. Het zijn allemaal aspecten waar we als gemeenschap aan kunnen en moeten werken.”

Veiligheid ….. een veilig en welvarend Keerbergen

Om te verzekeren dat mensen zich goed voelen, is zich veilig voelen een basisvereiste. N-VA zet volop in op veiligheid op alle niveaus. Het gevecht om onze gemeente veiliger te maken woedt permanent. Onze politie en brandweermannen staan altijd paraat.

• Het installeren van een ANPR-cameraschild rond onze gemeente
  • Buurt Informatie Netwerken (BIN) werken preventief en gemeenschapsvormend. Deze dekken quasi gans Keerbergen
  • De wijkpolitie is uitgebouwd tot een performante eenheid ten dienste van onze inwoners
  • We zetten in op burenbemiddeling als middel om problemen vroegtijdig te detecteren en op te lossen tussen buren onderling
  • We bestrijden leegstand omdat leegstaande panden soms criminaliteit aantrekken
  • Door intensief samen te werken met andere politiezones hebben we de beschikbaarheid van politie op straat kunnen verhogen
  • Het aantal vastgestelde feiten van druggerelateerde criminaliteit is verhoogd door het verlagen van de tolerantie. We zijn strenger geworden om dit fenomeen in te dijken

Waar gaan we voor?

• Extra ANPR-camera’s en ook andere bewakingscamera’s in onze gemeente, ook mobiel
  • We investeren de komende jaren in nieuwe openbare verlichting, we zullen de verlichting niet uitschakelen ’s nachts
  • We streven naar een nultolerantie voor druggerelateerde feiten en zullen bij het gerecht onze visie overdragen
  • We voorzien een hondenweide om loslopende honden te vermijden
  • We zoeken verdere samenwerkingen met andere politiezones
  • We verhogen het budget van de politie om hen toe te laten te investeren in personeel, omkadering en technologie
  • We investeren in preventie, bewustmaking en een veiligheidscheque

Dominick Vansevenant - Lijsttrekker: “Informatie gestuurde, hoogtechnologische politiediensten moeten gecombineerd worden met een sterke wijkwerking. We moeten de uitdagingen die zich stellen frontaal aangaan, niet omfloerst maar direct.”

Kris Van Engeland – 15de plaats : “Preventie in al zijn facetten is een zeer belangrijk aspect binnen onze veiligheidsdiensten. Een brand die niet ontstaat moet ook niet geblust worden. Daarom zetten we daar zwaar op in, om lijf en leed te sparen.”

Wonen ….. elk zijn plekje

Wonen  ….. elk zijn plekje

Keerbergen is een dicht bevolkte gemeente. Daarom is een goede ruimtelijke ordening zeer belangrijk. Deze moet kansen geven en rechtvaardig zijn. Tevens moet de ordening van onze gemeente rekening houden met de manier waarop we samen leven, vandaag en in de toekomst.

Waar hebben we werk van gemaakt?

• We keurden het RUP Hart van Keerbergen goed. Dit RUP biedt mogelijkheden om het centrum van onze gemeente op te waarderen. Vele projecten zijn afgewerkt en vele staan in de steigers
  • We hebben een toewijzingsreglement voor sociale woningen samengesteld waar lokale inwoners voorrang krijgen op anderen
  • We voeren een actief beleid waarbij we leegstaande panden opsporen en de eigenaars overtuigen dit te verhelpen. De kwaliteit van onze woningen wordt verbeterd
  • We bieden informatie aan over alle aspecten van wonen in onze gemeente via het woonloket, ook over het rationeel gebruiken van energie
  • We hebben verder gewerkt aan het verwerven van rooilijnen om in de toekomst bredere straten en fietspaden te kunnen aanleggen
  • We hebben inbreiding in onze dorpskern mogelijk gemaakt met respect voor de eigenheid van onze gemeente om de bestaande open ruimte te bewaren en in de toekomst misschien uit te breiden
  • We hebben werk gemaakt van het geleidelijk aanpassen van het openbaar groen in onze gemeente om dit onderhoudsvriendelijk en aantrekkelijk te maken (gemeentelijk park en bloemenperken)

Waar gaan we voor?

• We voorzien structureel groen in onze dorpskern om de leefbaarheid te verhogen. Dit is mogelijk als we extra ondergrondse parkeerplaatsen bouwen. Enkel zo kunnen we onze dorpskern aantrekkelijker maken (terrassen, groen, open ruimte, beleving)
  • We voorzien een beleid om het huisvesten van aandachtsgroepen gemakkelijker te maken. We stellen een woonbeleidsplan samen dat duurzaam wonen, aanpasbaar wonen combineert met betaalbaar wonen
  • We werken regionaal samen, ook over de provinciegrenzen heen, om woonnoden op te lossen
  • Technologische middelen laten ons toe om het wonen en leven gemakkelijker te maken. We zetten middelen in om van Keerbergen een slimme gemeente te maken, Keerbergen Of Things (KOT). Een goede mobiele telecommunicatie is hiervoor zeer belangrijk
  • We verhogen het ruimtelijke rendement bij verkeersknooppunten (autodelen, fietsdelen, oplaadpunten, …)
  • We combineren leefbaarheid, beleving, ondernemerschap en mobiliteit om wonen in de kern aantrekkelijker te maken
  • We maken werk van woonvormen die aangepast zijn aan de hedendaagse realiteit, ruimtelijke ordening moet mee met de tijd. We denken aan zorgwonen, kangoeroewonen, meegroeiwoningen en co-housing

Johan Van Looy – 17de plaats: “Wonen gaat over levenskwaliteit. Een modern woonbeleid gaat mee met zijn tijd. We moeten als gemeenschap nadenken over het wonen in de 21ste eeuw, we mogen niet vastgeroest denken in het verleden”

Eddy Schelfhout – 12de plaats: “Wonen moet inclusief zijn, iedereen heeft recht op zijn eigen plekje. We moeten alternatieven formuleren waar mensen kunnen samen leven en samen wonen.”

Bestuur ….. met kennis van zaken

Besturen doe je met kennis van zaken. N-VA bestuurt Keerbergen reeds 6 jaar. Vriend en vijand zijn het er over eens, er is veel veranderd ten goede van onze gemeente. Kern van de zaak is een integer en daadkrachtig bestuur.

Waar hebben we werk van gemaakt?

• Met N-VA Keerbergen hebben we er voor gezorgd dat deontologische regels ingang hebben gevonden bij de politiek en binnen ons ambtenarenapparaat. Dit heeft als resultaat een correcte, rechtvaardige en daadkrachtige dienstverlening
  • De burgemeester van Keerbergen is verantwoordelijk voor het welzijn van haar inwoners. Dit is een voltijdse job en een burgemeester zou dan ook geen andere werkzaamheden mogen uitvoeren. Dat standpunt hebben we in Keerbergen in de praktijk gebracht
  • Politieke benoemingen zijn verleden tijd. We hebben er voor gezorgd dat aanwervingen gebeuren via objectieve criteria en zonder politieke inmenging. Dit doen we met Poolstok, het vroegere Jobpunt Vlaanderen
  • We hebben de organisatiestructuur van het administratieve apparaat aan een snel tempo aangepast aan de 21ste eeuw. Arbeidsreglementen, deontologische codes en rechtspositieregelingen zorgen er voor dat eenieder binnen onze organisatie zijn of haar rechten en plichten goed kent
  • We hebben zwaar geïnvesteerd in de vernieuwing van de informatica van de administratieve diensten met respect voor de persoonlijke aanpak van onze contacten met onze inwoners en hun privacy
  • We hebben onze werknemers het vertrouwen gegeven dat ze verdienen. Dit vertrouwen heeft de administratie extra slagkracht gegeven in een zeer snel veranderende maatschappij
  • We hebben geïnvesteerd in een onthaal in het gemeentehuis en gemeenschapscentrum. Dit onthaal is de eerste schakel in een algemene efficiëntiewinst. Het maken van afspraken wordt vergemakkelijkt met digitale systemen

Waar gaan we voor?

• We streven een associatie met andere gemeenten na, dit om de dwang van de Vlaamse overheid tot fusies te verhinderen
  • We investeren in een ombudsman/vrouw die klachten op een ordentelijke manier afhandelt en de organisatie verbetert waar mogelijk
  • De externe communicatie en dienstverlening zal verbeterd worden door het automatiseren van processen en het invoeren van verbeterde procedures en workflow. We wensen dat onze inwoners zich zo weinig mogelijk fysiek naar het gemeentehuis moeten verplaatsen (bvb. Identiteitskaart aanvraag)
  • Wij streven een integere politiek na, niet aan het verlenen van wederzijdse gunsten of het opstellen van maatregelen op maat gemaakt van een persoon. Het algemeen belang primeert. Daarom stellen we een register voor waar contacten met derden in geregistreerd worden die passen binnen het kader van de mandatarissen
  • We werken aan de KeerbergenApp en maken deze ook geschikt voor contacten en dienstverlening tussen gemeentebestuur en haar inwoners
  • Besturen is ook luisteren naar onze inwoners. We betrekken buurten om voor hen, op maat, investeringsplannen te maken. Dit kan gaan over mobiliteit, openbare werken, …. We voorzien buurtbudgetten
  • We voeren de Keerbergse Spoor in voor initiatieven die het Vlaamse karakter van onze gemeente bevorderen

Zina Raymaekers – 14de plaats: “Een gemeentebestuur moet 100% integer zijn. N-VA heeft de voorbije jaren bewezen zijn taak  ernstig te nemen. We verzekeren onze inwoner van een professionele en rechtvaardige dienstverlening.”

Johan Segers - Lijstduwer: “Werkprocessen, elektronische dienstverlening en gespecialiseerd personeel zorgen er voor dat onze inwoners  op de meest efficiënte wijze geholpen worden.”

Erfgoed ….. geen toekomst zonder verleden

Kijken naar het verleden is kijken naar de toekomst. Ons Keerbergse erfgoed had meer nodig dan een likje verf en goede bedoelingen. N-VA vindt ons erfgoed heel belangrijk, daarom trekken we er de nodige middelen en veel inzet voor uit.

Waar hebben we werk van gemaakt?

• Onze heimolen, het Keerbergse symbool, kreeg een nieuw leven. We herstellen de molen in eer en zoals het hoort. Bovendien maakten we een molenplan die de heimolen verzekert van behoud op lange termijn
  • De Grand Veneur is gered van de ondergang. We steunden deze herbestemming met de terugplaatsing van de “Antwerp X”-gedenksteen
  • Onze heemkundige vrienden van de Botermolen zijn experten op het gebied van onze historische cultuur, we ondersteunden hen met alle mogelijke middelen
  • We brachten diverse cultuurhistorische pareltjes onder de aandacht zoals de Ijzeren Muur
  • We hebben aandacht voor onze oorlogsgeschiedenis, Coming World Remember Me en het herdenken van het einde van de 2de wereldoorlog op 8 mei zijn nieuwe initiatieven
  • We eren onze oud-burgemeesters, Marcel Schroos en Jules Ceulemans krijgen elk hun straat als eerbetoon
  • Het Van Peteghemorgel in onze kerk is wereldtop, we maakten concerten in de zomerperiode mogelijk

Waar gaan we voor?

• We werken een “kapellekesplan” uit, dit mooie erfgoed verdient ook restauratie en bewaring
  • We herstellen het uurwerk van de Sint-Michielstoren, de klok moet juist tikken
  • We organiseren een symposium in de Grand Veneur naar aanleiding van 75 jaar “Antwerp X”
  • We onderzoeken de mogelijkheid om onze typische Keerbergse jaren 30 villa’s te bewaren voor het nageslacht
  • Ook onze typische groen- en heidegebieden zijn erfgoed, we moeten deze extra beschermen en onderzoeken mogelijkheden om deze nog uit te breiden
  • Vlaanderen investeert zelf veel middelen in erfgoed, we werken met hen samen om zo veel mogelijk subsidies te verkrijgen
  • Informatieborden en promotie via digitale platformen maken onze inwoners en bezoekers bewust van het belang van erfgoed. Een erfgoedwandeling is hier ook interessant

Dominick Vansevenant - Lijsttrekker: “Investeren in ons erfgoed is niet enkel maar een likje verf. Het vergt een plan van aanpak en een visie op lange termijn. N-VA is voorstander van investeringen in de toekomst door ons te leren kijken naar de mensen die ons zijn voorgegaan.”

Maarten Gabriels – 19de plaats: “De goede wil om erfgoed in Keerbergen serieus te nemen is de doorslaggevende factor om voor N-VA te kiezen. Respect voor het verleden is het beste fundament voor een mooie toekomst.”

Financiën ….. het evenwicht blijven vinden

Het evenwicht bewaren. Het vereist een ijzeren discipline om een gemeente te besturen als een goede huisvader. Dat heeft N-VA dan ook gedaan de voorbije 6 jaar. We hebben een financiële Titanic vermeden met stuurmanskunst en  respect voor de grote ijsbergen die we tegen kwamen.

Waar hebben we werk van gemaakt?

• Miljoenen euro’s werden bespaard op de dagelijkse werking van de gemeente, harde keuzes waren onvermijdelijk
  • Grote investeringen zijn er enkel gekomen indien er subsidies aan te pas gekomen zijn (riolering, sporthal, wegen). Subsidies vergen een kleine moeite in vergelijking met het bekomen resultaat
  • We hebben de investeringen gespreid in de tijd wanneer dat budgettair nodig was (dorpskern, begraafplaats)
  • We hebben de belastingen verlaagd zodra het kon. De personenbelasting en de onroerende voorheffing behoort tot de laagste van Vlaanderen. Pestbelastingen zijn er niet en nutsvoorzieningen worden bijna niet belast (afvalwaterbijdrage zeer laag)
  • We hebben niet alleen in beton geïnvesteerd maar ook in efficiëntie. Dit laat toe om meer te doen met minder middelen

Waar gaan we voor?

• Met de teruggekeerde gezonde financiële situatie zorgen we er voor dat Keerbergen kan blijven investeren
  • We passen de uitgaven aan de inkomsten aan, niet omgekeerd. We laten de aangegane orthodoxie niet varen
  • We werken samen met andere gemeenten om op grotere schaal projecten aan te pakken. Schaalvergroting en samenwerking zullen de dwang vanuit Vlaanderen om te fusioneren vertragen.
  • We werven een subsidie- en aanbestedingsambtenaar aan, specialiseren van ons personeel maakt de werking efficiënter.
  • De projecten die we uitvoeren worden geselecteerd op hun nut voor onze gemeenschap, niet omdat ze prestigieus zijn
  • Een gezond financieel beleid is vooruitziend en strikt gecontroleerd. We rapporteren daarom, binnen de Beheers en Beleidscyclus (BBC), aan gemeenteraad en inwoners

Frank Van Nuffelen – 3de plaats: “Het desastreuze financiële beleid in de periode 2006-2012 heeft bijna gezorgd voor een financieel rampscenario. Onpopulaire doch noodzakelijke keuzes, inzicht en hard werk hebben Keerbergen terug financieel gezond gemaakt.”

Mathias Hauben – 7de plaats: “Nu Keerbergen er terug goed voor staat moeten we ons er van verzekeren dat het verleden zich niet herhaalt. Schaalvergroting, efficiëntie en een strikt beleid zullen er voor zorgen dat we in alle rust verder kunnen bouwen aan de toekomst.”

Gezondheid ….. basis voor geluk

Het is misschien een cliché, maar iedereen is het er over eens. Een goede gezondheid is de basis voor een gelukkig leven. Daarom zetten wij met N-VA maximaal in op dit thema. Een gezonde geest in een gezond lichaam.

• We hebben het Charter Keerbergen Gezonde Gemeente behaald
  • Rondje Gezond was een leuke en leerrijke gezondheidsbeurs in GC Den Bussel
  • We hebben rookstopcursussen georganiseerd en hielden infosessies borst- en darmkanker in samenwerking met Think Pink. Ook de mammobiel keerde elk jaar terug.
  • We bouwden een sterke intergemeentelijke drugs- en alcoholpreventie verder uit met proactieve en curatieve acties
  • Keerbergen is een Hartveilige Gemeente geworden, dit door te investeren in AED toestellen en aangepaste opleidingen
  • Stress, een ziekte van de tijd. Met 6 interactieve sessies en een terugkomdag hebben we inzichten gegeven in stress, een gezonde levensstijl gestimuleerd en de mentale weerbaarheid verhoogd
  • Ook HSP, hoogsensitiviteit werd voor ouders en kinderen duidelijk gemaakt

Waar gaan we voor?

• We blijven de lat hoog leggen om kinderen te laten bewegen, goede gewoontes verleer je niet
  • Pesten en cyberpesten blijven slachtoffers maken, we ondersteunen nationale campagnes en steken zelf nog een tandje bij
  • Fijnstofvervuiling is een stille doder. We zetten in om deze vervuiling, vooral in zones met de meest kwetsbaren terug te dringen.
  • Overdreven gebruik van vlees is schadelijk voor de gezondheid. We blijven vegetarische alternatieven promoten, liefst uit biologische landbouw. We vragen aan onze HoReCa om gratis kraantjeswater aan te bieden aan hun klanten
  • We versterken onze samenwerking met het Rode Kruis en bieden gemeentelijke faciliteiten gratis aan om bloeddonaties te vergemakkelijken en te verhogen
  • We blijven vechten voor het behoud van de huisartsenwachtpost Somedi in Heist o/d Berg. Onze huisartsen vragen hierom in het belang van hun patiënten
  • We onderzoeken of een zondagsrust een draagvlak heeft in Keerbergen en passen deze desnoods toe

Inge Anno – 2de plaats: “Mentale gezondheid is even belangrijk als fysieke gezondheid. De voorbije jaren hebben we hier in geïnvesteerd en we zullen de ingeslagen weg verder zetten”

Koen Van Cleemput – 13de plaats: “Voorkomen is beter dan genezen. Daarom is het belangrijk dat onze huisartsen zich goed kunnen organiseren en zich comfortabel voelen in de structuren die zijn opgezet.”

Jeugd ….. is de toekomst

Wie de jeugd heeft, heeft de toekomst. Om van onze kinderen goede mensen te maken, moeten we ze ondersteunen met de beste middelen die we hebben. Ook een gemeentebestuur kan een bepalende factor spelen in de ontwikkeling van onze jongeren.

Waar hebben we werk van gemaakt?

• Keerbergen heeft geïnvesteerd in locaties voor onze jeugdbewegingen.
  • Het aanbod van ons gemeenschapscentrum is voor een groot deel toegespitst op onze jongsten en budgetvriendelijk. Ook via de scholen kunnen onze kinderen genieten van cultuur en kunst
  • De bibliotheek in het gemeenschapscentrum stelt kinderen en jongeren centraal met een aangepast aanbod, workshops en lezingen
  • We hebben werk gemaakt van, weliswaar tijdelijke, fuifinfrastuctuur.
  • Het vakantieaanbod is fors uitgebouwd, zowel de speelpleinwerking als de sportwerking
  • We hebben met raad, daad en logistiek de activiteiten van onze jeugdbewegingen ondersteund

Waar gaan we voor?

• Uitbouwen van een kinderopvang op locatie, maar volledig georganiseerd door de gemeente. Elk kind is gelijk, naar welke school het ook gaat
  • Verwezenlijken van een geschikte fuiflocatie voor onze jeugd
  • Het zoeken naar een geschikte locatie voor een nieuw jeugdhuis, het moet een huis van vertrouwen zijn waar ouders met een gerust geweten hun jongeren naar toe kunnen laten gaan
  • We breiden het vakantieaanbod voor onze kinderen verder uit, verveling tijdens de vakanties kan niet. We zoeken naar nieuwe uitdagingen voor onze jongeren, CoderDojos, debatclubs en alternatieve activiteiten verdienen onze aandacht
  • We willen een gemeente zijn op maat van onze jongeren, daarom installeren we een kindergemeenteraad om ons maximaal te adviseren
  • Als jongeren een centje willen bijverdienen, moeten we ze ondersteunen in hun zoektocht naar een geschikte job via een leuk vakantiejobportaal op de KeerbergenApp
  • We organiseren elk jaar een muziekfestival voor onze jeugd

Mathias Hauben – 7de plaats: “Keerbergen is al een kindvriendelijke gemeente met een aanbod waar ouders terecht tevreden over zijn. Van baby tot jongere, er is altijd iets te doen voor elk van hen.”

Maryrose Nworah – 18de plaats: “Kinderopvang moet inclusief zijn, professioneel en betaalbaar. Keerbergen is de plek waar ik mijn kinderen wil laten opgroeien en ik ben blij hier mijn steentje toe te kunnen bijdragen.”

Milieu ….. Keerbergen, meer dan groen

Als u Keerbergen binnen rijdt, merkt u het meteen. Keerbergen is een groene gemeente. Dat moet zo blijven. Het zal u niet verbazen dat N-VA in Keerbergen ook aandacht heeft voor ons erfgoed bij uitstek, onze groene omgeving.

Waar hebben we werk van gemaakt?

• Het Kasteelpark langs de Haachtsebaan is een pareltje geworden, het is een ontmoetingsplaats geworden voor jonge gezinnen met kinderen, senioren, kortom iedereen
  • De Spuibeek in de Broekelei werd eindelijk gesaneerd
  • We tekenden de Burgemeestersconvenant waardoor we middelen naar Keerbergen trekken om energiebesparende investeringen uit te voeren. Thermografische dakenscans en gevelscans voeren we uit in samenwerking met het GO! Technisch Atheneum
  • We hebben geïnvesteerd in laadpunten voor elektrische wagens in Keerbergen en hebben ook bestelwagens op aardgas aangekocht
  • Via intensieve investeringsprogramma’s hebben we het energieverbruik van onze gemeentelijke gebouwen teruggedrongen
  • Omdat Keerbergen een groene gemeente is, hebben we bladafvalfracties gratis gemaakt in het containerpark in de herfst. Wist u dat wij een heraanplanting opleggen als inwoners vragen om bomen te hakken?
  • We investeerden in een nieuwe veegwagen om het openbaar domein aantrekkelijk te houden

Waar gaan we voor?

• We vergroenen verder stelselmatig het openbaar domein, ook het Gemeenteplein en de begraafplaats
  • We kopen elk jaar een grond aan om er bos van te maken. We gebruiken deze ook als geboortebossen
  • We onderzoeken de mogelijkheid om via EPC (Energie Prestatie Contracten) extra investeringen te doen in energie-efficiëntie. We financieren deze investeringen met kapitaal dat ter beschikking wordt gesteld door onze inwoners waar zij uiteraard een intrest voor ontvangen
  • We brengen onze glascontainers ondergronds, dit zorgt voor minder sluikstorten en ongedierte
  • We zetten het investeringsprogramma om onze openbare verlichting om te vormen naar LED-verlichting verder en versnellen dit als het budgettair mogelijk is
  • We organiseren campagnes om mensen te overtuigen om het stoken van hout op een betere manier of zelfs helemaal niet te doen
  • We verhogen de frequentie voor het ophalen van papier en karton door Ecowerf van 3 weken naar 2 weken

Marc Van Herck – 5de plaats: “Keerbergen zal diervriendelijk zijn of Keerbergen zal niet zijn. Respect voor onze medebewoners van deze planeet is voor ons belangrijk. We doen er alles aan om dit respect om te zetten in goed beleid.”

Lena De Clippeleer – 6de plaats: “Het afvalbeleid in onze gemeente is al van een hoog niveau. Toch is er ruimte om extra initiatieven te ontwikkelen die het comfort en de efficiëntie verhogen. Met Ecowerf hebben we hier de ideale partner voor.”

Sport ….. een gezonde geest in een gezond lichaam

Sport is naast cultuur de meest verbindende factor. Een gemeenschap vormen, het heeft sport nodig. Keerbergen is nu al de sportgemeente bij uitstek en gezien stilstaan achter gaan is moeten we blijven investeren.

Waar hebben we werk van gemaakt?

• We hebben het sportaanbod verbreed en verdiept. Ook G-sport krijgt in onze gemeente nu een prominente plaats
  • We hebben de capaciteit van onze sportfaciliteiten quasi verdubbeld door het optimaliseren van onze infrastructuur en het sluiten van een overeenkomst met onze scholen
  • We hebben de capaciteit van de sportweken tijdens de vakantie verhoogd en de samenwerking binnen de SNS, sport na school, opgestart
  • We hebben onze bestaande sportinfrastructuur verbeterd met investeringen in toegankelijkheid, energie-efficiënte, buitenfitness, pétanquebanen, cafétaria, bergingen, sanitair en kleedkamers.
  • We hebben ongeveer 600.000 euro’s aan subsidies ter bevordering van sport in Keerbergen binnengehaald
  • De beslissing is genomen om Blok B aan de Putsebaan om te vormen naar een Gympies-blok en om een extra kunstgrasveld aan te leggen
  • We hebben extra parkeerplaatsen voorzien aan onze sporthal en sportvelden en zullen in de toekomst nog bijkomende plaatsen voorzien

Waar gaan we voor?

• Het optimaal benutten van de bestaande sportinfrastructuur binnen de gemeente, inclusief de scholeninfrastructuur
  • Een uitbreiding van de sportinfrastructuur en verruiming van het sportaanbod, voor zowel binnen-als buitensporten en dit zowel aan het gemeentelijk sportcomplex als daarbuiten via zogenaamde buurtsport-pleintjes.
  • Elke sportclub in Keerbergen is gelijk, maar elk legt wel eigen accenten. We voorzien een correcte ondersteuning gebaseerd op correcte, goed afgesproken regels
  • Een actieve promotie van het sportaanbod met nadruk op Start-to-Sport initiatieven, nieuwe sporttakken en alle lagen van de bevolking (jong en oud)
  • Een proactief ondersteuningsbeleid en promotie van de topsport in Keerbergen (oa turnen, handbal, volleybal, veldhockey, BMX, golf,…) door verdere subsidiëring en stimulering van opleiding, organisatie van topsportmanifestaties en nationale en internationale stages en wedstrijden
  • Een verdere uitbreiding van de topsportinfrastructuur inclusief competitie-velden en -parcours, ruimte voor publiek, toegankelijkheid en mobiliteit
  • We zoeken naar systemen om onze verenigingen toe te laten zelf ook te investeren in sportfaciliteiten. Juridische ondersteuning, waarborgregelingen en leningen moeten bekeken worden

Liliam Mendez – 22ste plaats: “Sport, voor elke Keerbergenaar is er wel iets dat hem of haar kan bekoren. Keerbergen is een echte sportgemeente. Bij de pakken blijven zitten, past niet bij een sporter. Daarom blijven we verder bouwen aan een sportief Keerbergen.”

Geoffrey Vaes – 21ste plaats: “N-VA heeft in Keerbergen en ongeziene golf van vooruitgang geboekt in sportief Keerbergen. Samen met de zeer professionele insteken van de sportraad hebben we de capaciteit van onze sport verdubbeld.”