Verslag gemeenteraad 28 januari 2019

Op 28 januari 2019, over deze onderwerpen: Efficient bestuur, Informatie en communicatie, Lokale economie, Natuur

Maandag jongstleden vond de eerste “echte” gemeenteraad van deze legislatuur plaats. Onze zeven gemeenteraadsleden hebben zich, voor de eerste maal als oppositieraadsleden kritisch, maar constructief, opgesteld.

• Doreen Iwens van Groen heeft haar eed als nieuw raadslid afgelegd. Wij wensen haar veel geluk.
  • Er stonden 2 verkavelingsaanvragen op de agenda. De eerste met 2 nieuwe kavels in de Grotstraat werd goedgekeurd. De tweede in de Lozenhoekstraat werd uitgesteld omdat de bijgevoegde stukken niet correct werden bijgevoegd.
  • Een gemeentelijke afgevaardigde voor het crematorium Hofheide werd aangesteld. N-VA heeft voorgesteld hiervoor de bevoegde schepen af te vaardigen. Hij is het meest betrokken bij het beleid en wordt hiervoor ook vergoed. We vinden het niet opportuun dat bevriende politici die geen deel uitmaken van het schepencollege worden afgevaardigd. Onze vraag werd zelfs niet beantwoord, daarom hebben we ons onthouden.
  • Twee straffe streekproducten: Molenbergher wijn en Draver bier. Deze zullen binnenkort verkocht worden in GC Den Bussel. Johan vroeg aan de verantwoordelijke schepen waarom de gemeente hier de verkoop wenst te organiseren en of men de handelaars heeft gecontacteerd? De schepen van toerisme vond het niet nodig om deze vraag aan de handelaars te stellen. Nochtans bleek tijdens onze voorafgaandelijke bevraging dat verschillende handelaars onze Keerbergse streekproducten maar al te graag in de kijker willen zetten. Een gemiste kans dus voor dit kersverse bestuur. “Maar het leeggoed kan je nog steeds bij de handelaars deponeren”, wist de schepen nog te vertellen. Aan het feit dat handelaars/winkeliers leeggoed als kostenpost zien, gaat hij snel voorbij.
  • We zijn zeer blij dat onze gemeente toetreedt tot het regionale landschap Noord-Hageland zodat onze diensten in de toekomst beroep kunnen doen op de technische ondersteuning die geboden wordt bij allerhande (subsidie)dossiers. N-VA is al 2 jaar vragende partij om toe te treden. We hebben de bevoegde schepen daarvoor dan ook gefeliciteerd dat ze CD&V eindelijk over de streep hebben kunnen trekken.
  • Lisa heeft onze waarnemend burgemeester gevraagd naar de kostprijs van de vernieuwde nieuwjaarsreceptie en of de doelstellingen die het nieuwe bestuur hiermee heeft gelegd, werden behaald. Meten is weten, maar het antwoord was gebaseerd op voorlopige cijfers en schattingen. Erik Moons heeft hierop geantwoord. Het evenement heeft, volgens voorlopige cijfers, 22.400€ gekost zonder optredens en drank. De hoge kostprijs was vooral te wijten aan de grote tent die een ganse week op het gemeenteplein werd opgesteld. Men schat dat een duizendtal mensen de receptie bezocht hebben waarvan, volgens schattingen van het gemeentebestuur, 80 tot 90% Keerbergenaren waren. Het feest is volgens de waarnemend burgemeester zeer gemoedelijk en ordelijk verlopen en wordt door het gemeentebestuur als zeer succesvol geëvalueerd. We geven graag een aantal opmerkingen mee. Elke Keerbergenaar, aanwezig of niet, betaalde 2 tot 3 EUR voor deze receptie. Dit kost een gemiddeld gezin dus ongeveer 6 EUR. Spreken over een succes waarbij men 1000 bezoekers telt en toch 1.500 gebakjes bestelt is opmerkelijk. Door te opteren voor een avondeditie zijn ook veel jonge gezinnen met kinderen niet komen opdagen. Van de meer dan 20 verenigingen die vorige edities bij Nieuw op’t Plein aanwezig waren, hebben er maar 3 meegedaan aan deze avondeditie. De faciliteiten die aan deze verenigingen werden aangeboden, lieten te wensen over. N-VA Keerbergen vind het jammer dat er zo weinig aandacht is voor, en samenwerking is met, onze verenigingen. De kostprijs is in ieder geval een pak hoger dan de voorgaande jaren. Het budget voor Nieuw Op’t Plein 2018 was een vijfde van deze editie en telde (ja hoor, echte tellingen) minstens 1.500 bezoekers. Voor heel 2019 wordt 45.000€ gebudgetteerd voor evenementen. Hiervan is dus nu al minstens de helft opgebruikt. De Molenfeesten, de Vlaamse feestdag en andere jubilarisfestiviteiten- en recepties moeten nog volgen. Aan dit tempo moet dit budget zeker met 50.000€ verhoogd worden. Voluit voor feesten dus! We hopen maar dat elke Keerbergenaar hiervan kan genieten. We volgen het op.
  • Onze collega’s van Groen hebben terecht gevraagd naar de openbaarheid van de verslagen en gemeenteraadszitting. De gemeenteraadszitting in de toekomst via livestreaming rechtstreeks tot in de huiskamer te brengen, daarvoor is het nieuwe bestuur niet te vinden. Men gaat, naar eigen zeggen, bekijken of de audioweergave ook op de gemeentelijke website ter beschikking kan worden gesteld. Er komt blijkbaar een hoorzitting om het huishoudelijk reglement te actualiseren. Maarten heeft hiervoor de N-VA-steun toegezegd  en vraagt nu al om zo veel als mogelijk digitaal met onze inwoners te communiceren (op vraag kan een papieren versie afgehaald worden).
  • Op vraag van Frank werd de gunning (of niet-gunning) van de sanering van de Spuibeek besproken. Dit kant en klare, te gunnen dossier werd op het laatste college vorig jaar nog door CD&V uitgesteld omdat dit te duur zou zijn. Nochtans heeft men de budgetwijziging hiervoor in november 2018 mee goedgekeurd. Men heeft tegen Natuurpunt zelfs verteld dat er een nieuwe prijsvraag zou komen en dat voor de lente hier geen beslissing genomen kon worden. Dit doemscenario is gelukkig geen werkelijkheid geworden. OpenVLD heeft gelukkig het N-VA standpunt gevolgd en de werken aan de goedkoopste aannemer gegund. Zo zal de ondraaglijke stank aan het Voorbroek en het  containerpark tegen de zomer verholpen kunnen worden. Goed nieuws dus voor de buurt, de natuur en dus heel Keerbergen.
  • Tot slot heeft Greet gevraagd aan de nieuwe ploeg wanneer onze inwoners de nieuwe beleidsnota mogen verwachten. De nieuwe ploeg is nu toch al bijna een volle maand gestart en zou toch al zicht moeten hebben op wat ze de komende 6 jaar willen realiseren. Het antwoord was teleurstellend: we zullen moeten wachten totdat de meerjarenplanning opgesteld is om hierover iets te vernemen. Andere steden en gemeenten zijn reeds klaar, dit gemeentebestuur schuift dit op de lange baan. Jammer en een gemiste kans. Ambitie is, zeker wat dit betreft, ver te zoeken.

Opgelet: de volgende gemeenteraden zullen steeds op de 4de maandag van de maand plaats vinden.