Vaudeville rond nieuwe algemeen directeur Keerbergen jaagt inwoners onnodig op kosten.

Op 24 september 2019, over deze onderwerpen: Efficient bestuur, Financiën
Vaudeville

Tijdens de gemeenteraad van 23 september hebben de meerderheidspartijen OpenVLD en CD&V oud-burgemeester en huidig gemeenteraadslid van Bornem Luc De Boeck (CD&V) benoemd tot de nieuwe algemeen directeur van Keerbergen. Deze functie, de belangrijkste ambtenaar in onze gemeente, zou toegewezen moeten worden aan een politiek-neutrale persoon. "Een oud-burgemeester die algemeen directeur wordt van een gemeente, kan deze politieke onafhankelijkheid uiteraard niet garanderen. We vielen van onze stoel toen we hoorden dat OpenVLD dit mee goedkeurt.", verklaart Dominick Vansevenant (N-VA).

De vaudeville eindigt daar echter niet mee. Door de stoelendans werden nieuwe functies gecreëerd om het surplus aan personeel te behouden. OpenVLD burgemeester Moons kon geen degelijke uitleg geven over de jobinhoud van deze nieuwe functies. "Een CD&V-politicus algemeen directeur maken, nieuwe functies creëren voor bestaand personeel met een niet uit te leggen jobinhoud is tot nu toe het grootste bewijs van slecht bestuur door deze coalitie. Dit bestuur betaalt liever topambtenaren dan nieuwe fietspaden of sportinfrastructuur aan te leggen.", gaat Dominick Vansevenant verder.

Financieel heeft dit nieuwe organogram grote gevolgen voor de volgende jaren.  Loonkost is immers de grootste kostenpost van een gemeente. Daar waar in vele van onze omliggende gemeenten 2 leidinggevende ambtenaren aan het hoofd staan van de administratie, zal Keerbergen vanaf 1 oktober bestuurd worden door 5 leidinggevende ambtenaren waarvan sommigen zelfs opslag hebben gekregen om de bittere pil te kunnen slikken.

"We hebben in Keerbergen nu 5 leidinggevende ambtenaren en 3 burgemeesters.", zegt door Dominick Vansevenant (N-VA) smalend. "Voorts werd ook een functie adjunct Algemeen Directeur aangemaakt die toevallig alle taken van de huidige OCMW-secretaris zal overnemen. Ook de door de Vlaamse overheid gewenste fusie van het OCMW met de gemeente loopt met op een sisser af. Oude politiek cultuur. Wordt vervolgd!"