Persbericht: Fractieleiders N-VA en Groen verkiezen virtuele boven fysieke gemeenteraad

Op 22 juni 2020

De fractieleiders van Groen en N-VA zullen deze avond niet deelnemen aan de gemeenteraad. Deze eerste fysieke gemeenteraad, sinds de wereld op de kop werd gezet door het Corona-virus, gaat door in GC Den Bussel. “Het is volstrekt onnodig om deze gemeenteraad, de laatste voor de grote vakantie toch fysiek te laten doorgaan”, zegt Dominick Vansevenant (N-VA), oud-burgemeester en fractieleider, “de voorbije 2 gemeenteraden zijn perfect via webcamera’s kunnen doorgaan zonder de minste problemen. De gemeenteraad van april en mei werden door de gemeentelijke ICT-dienst voorbereid en zijn op een virtuele manier doorgegaan.“

“We zien een mate van verslapping van de aandacht ten aanzien van de Corona-maatregelen en dat is bijzonder jammer”, zegt Guy Kestens (Groen), fractieleider, “het gemeentebestuur wil te snel naar een normalisering van de situatie gaan. Ook vandaag nog zeggen allerlei experts en trouwens ook de hogere overheden: indoorbijeenkomsten met een heel aantal mensen uit verschillende bubbels zijn echt geen goed idee. Vooral als er een alternatief is.”

Ook in Keerbergen hebben mensen geleefd als kluizenaars uit angst voor het virus, zij zien het loslaten van de maatregelen dikwijls met lede ogen aan. Met deze symbolische daad wensen de 2 fractieleiders aandacht te vragen voor deze zorgen en angsten. Hopelijk kunnen we met het volhouden van de basisregels zo snel mogelijk naar een echte normalisering gaan.