Ondersteuning lokale handel? Grapje?

Op 16 december 2020, over deze onderwerpen: Efficient bestuur, Financiën

Financiële analisten van Graydon en Euler Hermes voorspellen voor België na de Covid19-golven nog een extra golf, die van de faillissementen als gevolg van deze crisis. Ze voorspellen een toename van 26% wat echt een heel slecht cijfer is.

Tijdens de gemeenteraad van december 2020 stelde Dominick Vansevenant, fractieleider van N-VA Keerbergen de vraag hoeveel van de voorziene 24.000 EUR voor lokale handel al gespendeerd werd. Het jaar is bijna voorbij, dus budgetten zullen wel gebruikt zijn voor wat ze dienen? Niets van aan moeten we jammer genoeg constateren.

Bovendien gaf Dominick enkele zeer goede tips aan het bestuur om onze handelaars en ondernemers maximaal te ondersteunen: het opzetten van een buddynetwerk, het delen van goede praktijken onder ondernemers en het proactief opzoeken, door het bestuur, van ondernemingen die fel te lijden hebben om hen te ondersteunen.

De suggesties van Dominick werden positief ontvangen, we herhalen dus de oproep om ze ter harte te nemen en bieden onze expertise, aan het bestuur wat dit betreft, aan. Op de vraag hoeveel van de 24.000 EUR gespendeerd werd kon de schepen niet echt antwoorden. (niettegenstaande deze vraag reeds 5 dagen voor de gemeenteraad gesteld werd, tijd genoeg om dit op te zoeken of niet?). Gelukkig kreeg Dominick de dag na de gemeenteraad de juiste cijfers toegestuurd door de algemeen directeur van de gemeente (we citeren letterlijk):

• 5.000€ commerciële inspiratie (oa road to action) – op heden niets uitgegeven, wegens uitbreken COVID hebben dergelijke consultancy niet kunnen plaatsvinden
  • 7.000€ is voorzien voor premie huwelijksjubilarissen. De premie wordt “betaald” in Keerbergenbons, om de lokale handel te ondersteunen – op heden 2.560 uitgegeven
  • 6.000€ premie geboorte/adoptie: ook Keerbergenbons – op heden 1.480 uitgegeven
  • 6.000€ premie huwelijken/wettelijk samenwonenden: ook Keerbergenbons  - op heden 3.100 uitgegeven
  • In totaal dus uitgegeven : 7.140 euro

We zijn als N-VA uiteraard voor een deugdelijk bestuur waar elke euro een keer omgedraaid wordt, maar broodnodige budgetten voor ondersteunende acties mogen, neen moeten ook ten goede komen van deze acties. Liever aan lokale ondernemingen en initiatieven dan aan een administratief waterhoofd met een overschot aan personeel. Een lamlendige aanpak dient niemand en dat is waar we nu jammer mee geconfronteerd worden. De winterslaap is gestart op 13 maart en duurt jammer genoeg nog altijd voort.

N-VA heeft het de voorbije maanden al meermaals gezegd: gemeentebestuur, neem het heft in handen, het is tijd voor actie, talm niet en doe wat goed is. We hopen vanuit de grond van ons hart dat er actie komt, daar worden burgemeester en schepenen goed genoeg voor betaald…. met uw centen trouwens. We kijken uit naar meer goesting, meer gewoon doen.