Goede cijfers verkeersveiligheid, doch waakzaamheid geboden

Op 11 april 2016, over deze onderwerpen: Veilig verkeer
Google Maps Haachtsebaan

De cijfers verkeersveiligheid zijn door de korpschef van onze politiezone vrijgegeven. Voor 2015 zit er een drastische daling in. Niettegenstaande 2014 een dramatisch jaar was voor de verkeersveiligheid in onze gemeente (3 doden te betreuren), zijn deze cijfers en de evolutie op langetermijn een opsteker. Elk ongeval en zeker een ongeval met lichamelijke gekwetsten is er te veel aan, daarom werkt dit gemeentebestuur hard aan een combinatie van acties om dit aan te pakken. Schepen Frank Van Nuffelen staat in nauw contact met de adviesraad mobiliteit die sterke adviezen afleveren aan het gemeentebestuur. Daar zijn tal van voorstellen getoetst aan de haalbaarheid. We geven eerst wat cijfers.

Verkeersveiligheid cijfers

Als we de cijfers nu gaan opsplitsen op locaties waar de feiten voorgevallen zijn, dan zien we de volgende lijst:

Verkeersveiligheid cijfers per straat

In deze lijst is duidelijk dat vooral de meest gebruikte straten een aantal ongevallen met lichamelijk letsel tonen. Dit hoeft niet te verbazen, meer verkeer is meer risico op ongevallen. Hier schieten uit de Tremelobaan, de Haachtsebaan en de Putsebaan met resp. 7, 5 en 4 gekwetsten.

Zoals reeds aangehaald, schepen Frank Van Nuffelen is op dit ogenblik een pleiade aan maatregelen aan het voorbereiden. Oversteekplaatsen zoals aan de Tremelobaan – Fazantendreef, Oude Putsebaan – Torteldreef, Haachtsebaan – Piervenshoek, Mechelsebaan – Emiel Opdebeecklaan en Nieuwstraat – Bollostraat – Vijfstraten zijn geval per geval geanalyseerd door studiebureau Infrabo en zullen na goedkeuring beveiligd worden. Deze punten staan trouwens al jaren op de zwarte lijst van het schoolverkeerplan en worden nu eindelijk aangepakt.

Daarnaast zijn er tal van grote investeringen waar we vooral oog hebben voor extra beveiliging van vooral de zwakke weggebruiker. De Putsebaan, Kempenlaan, Mechelsebaan, de Achiel Cleyhnenslaan, Molenstraat en ook tal van andere kleine openbare werken staan in de stijgers of zijn al uitgevoerd met als hoofdbedoeling verkeersveiligheid.

Ook kleine ingrepen zorgen er voor dat onze straten veilig en leefbaar worden, snelheden laten zakken indien nodig, snelheidsremmende maatregelen indien vereist. Schepen Van Nuffelen rolt de volgende jaren tal van projecten verder uit, gesteund door de mobiliteitsraad en overleg met buurten en inwoners.