De Vlaamse Regering investeert in onze regio

Op 19 december 2019, over deze onderwerpen: Efficient bestuur, Financiën, Informatie en communicatie, Woonbeleid

Matthias Diependaele, Vlaams minister van Wonen, maakt 11.255.851,77 euro vrij om het lokaal woonbeleid in de Vlaams-Brabantse gemeenten te ondersteunen en hen te stimuleren om samen te werken. “Ik ben heel tevreden dat 59 gemeenten in de provincie Vlaams-Brabant de krachten bundelen in 18 verschillende intergemeentelijke samenwerkingsprojecten voor wonen. Met deze subsidie geven we deze gemeenten een extra financieel duwtje in de rug om het lokaal woonbeleid vorm te geven.”

Begin dit jaar lanceerde de Vlaamse regering een oproep naar de lokale besturen om hun handen in elkaar te slaan om het lokaal woonbeleid mee vorm te geven. Deze oproep kende een enorm succes. 255 van de 300 Vlaamse gemeenten (= 85%) stappen in 70 verschillende intergemeentelijke samenwerkingsprojecten.

Ook in de provincie Vlaams-Brabant bundelen heel wat gemeenten hun krachten. “In Vlaams-Brabant stappen 59 gemeenten in 18 verschillende intergemeentelijke samenwerkingsprojecten. Met de Vlaamse Regering willen we deze projecten ondersteunen en maken we hiervoor 11.255.851,77 euro vrij”, zegt minister Diependaele.

De Gemeenten Keerbergen, Boortmeerbeek, Tremelo en Begijnendijk bundelen de krachten in een intergemeentelijk samenwerkingsproject voor wonen. De Vlaamse Regering trekt een bedrag van 627.592 EUR uit voor onze 4 gemeenten.

De uitdagingen voor de lokale besturen zijn niet min. “Het is de bedoeling dat de gemeenten de drie Vlaamse beleidsprioriteiten omzetten in hun lokaal woonbeleid. We willen ten eerste een divers en betaalbaar woonaanbod, verder moet er ook werk gemaakt worden van de kwaliteit van het woningpatrimonium, en ten slotte willen we ook dat de gemeenten hun inwoners informeren, adviseren en begeleiden”, besluit minister Diependaele.