Schevenels in nauwe schoentjes

Op 25 november 2013

Ex-burgemeester kan niet bewijzen dat jaarlijkse schenking van Golf Club Keerbergen bij het goede doel terecht kwam.

Na de 'welles-nietes' spelletjes door Open VLD  over  hun verantwoordelijkheid voor de financiële kater van onze gemeente, kreeg ex-burgemeester Schevenels op de jongste gemeenteraad opnieuw de wind van voren nadat blijkt dat de jaarlijkse cheque voor een goed doel uitgereikt door de Golf Club Keerbergen aan de burgemeester in de gemeentefinanciën van de voorbije legislaturen niet traceerbaar zijn. Naast de vraag of de cheques wel degelijk bij een goed doel terecht kwamen, had raadslid Van Cleemput vragen bij het bestaan van de bijhorende fiscale attesten.

Dat Mevr. Schevenels mogelijk boter op het hoofd heeft, kan blijken uit haar zwakke verweer tijdens de gemeenteraad waar ze verklaarde  het hele voorbije weekend naar de sporen van de cheques in haar rekeningen te hebben gezocht.  Ze stelt  bovendien in de pers dat ze haar 'onschuld' niet kan bewijzen (GVA 21.112013). Zeggen dat ze hierin de gewoonten van oud-burgemeester Schroos verder zette, is niet bepaald een sterk argument. Integendeel, het getuigt van een groot cynisme en gebrek aan verantwoordelijkheid en integriteit om te verwijzen naar een overleden voorganger. Burgemeester Vansevenant beloofde alvast dit tot op de bodem uit te zoeken.

'Platvloerse politiek, typisch voor N-VA', dat is wat ex-burgemeester Schevenels  in de pers (GVA 21.11.2013) als verdediging aanvoert nadat er dus weer eens een lijk uit de kast  is gedonderd en het N-VA Keerbergen is die het voortouw neemt om dit te duiden. Dat  het mogelijke gesjoemel met de cheques opnieuw aantoont hoe lichtzinnig de vorige bestuursploeg  (met open-VLD mandatarissen op financiële sleutelposten) omging met alles wat met de gemeentelijke financiën te maken heeft, moge duidelijk zijn.

Wij mogen er hopelijk vanuit gaan dat de goede doelen inderdaad hun centen kregen, maar het getuigt in ieder geval van slecht bestuur om zo  weinig transparant met die schenkingen om te springen.  Zeker Mevr. Schevenels had als voormalig advocaat beter moeten weten. We zullen dit in gedachte houden wanneer zij de volgende keer nog eens probeert deze ploeg amateurisme  en slecht bestuur te verwijten.

N-VA Keerbergen maakt met deze aanklacht in ieder geval werk van de beloofde transparantie. Het mag duidelijk zijn dat burgemeester Vansevenant en zijn bestuursploeg model willen staan voor een  eerlijke politiek en dat de beloofde verandering van de politieke zeden in deze gemeente hiermee duidelijk is. Wordt ongetwijfeld vervolgd.

Marc Van Herck, fractieleider N-VA Keerbergen