Nieuwe coalitie N-VA CD&V in Keerbergen

Op 23 november 2012

Nieuwe Keerbergse bestuursploeg verdeelt bevoegdheden

Nieuwe schepenen leveren al meteen in op hun loon

college

N-VA en CD&V hebben een akkoord rond de verdeling van de bevoegdheden. De afgelopen weken werkten beide partijen in alle rust en vertrouwen aan een goede verdeling van de bevoegdheden. Het is een uitgebalanceerde ploeg geworden die vol vertrouwen Keerbergen wil gaan besturen. Al zullen we heel wat hindernissen moeten nemen. Vooral op financieel vlak staat de coalitie een moeilijk parcours te wachten. De nieuwe ploeg moét besparen op de uitgaven. Vandaar dat er erg snel een consensus is ontstaan om al meteen zelf het goede voorbeeld te geven: alle schepenen zullen vijf procent inleveren op hun loon.

Verdeling van mandaten

Eerste schepen voor CD&V is Marc Vangrunderbeeck (48) met volgende bevoegdheden: ruimtelijke ordening, stedenbouw en openbare werken. Tweede schepen voor N-VA is Tina Somers (39). Zij neemt mobiliteit, lokale economie, informatie & communicatie, markten & kermissen en landbouw voor haar rekening. Derde schepen voor CD&V is Maria Verschoren (64). Zij krijgt volgende bevoegdheden voor de eerste drie jaar van de legislatuur: cultuur, jeugd, begraafplaatsen en jubilarissen. De volgende 3 jaar wordt zij opgevolgd door Wouter Boncquet (46). Vierde schepen en vijfde schepen voor N-VA zijn respectievelijk Inge Anno en Frank Van Nuffelen. Inge Anno (45) buigt zich over onderwijs, toerisme, gezondheid, internationale samenwerking en gelijke kansen. N-VA’er Frank Van Nuffelen (41) krijgt volgende bevoegdheden: financiën en het autonoom gemeentebedrijf, milieu, afvalbeleid, ICT en informatica.

Bekend was al dat Liliane Goyvaerts (54) OCMW-voorzitter wordt. Zij maakt als volwaardig schepen deel uit van het college. In die functie zal zij ook volgende bevoegdheden opnemen: sociale zaken, senioren en kinderopvang.

Toekomstig N-VA-burgemeester Dominick Vansevenant (36) zal naast de klassieke bevoegdheden - personeel, algemene zaken, burgerlijke stand, bevolking, politie en brandweer - ook de bevoegdheden woonbeleid, tewerkstelling & PWA, sport en het gemeentelijk patrimonium voor zijn rekening nemen.

Fiscaal paradijs op een financieel kerkhof

Keerbergen mag dan wel uitgeroepen zijn tot een quasi fiscaal paradijs, maar de fundamenten van de Keerbergse financiën zijn zwak.

De gemeentelijke inkomsten dekken al enkele jaren de uitgaven niet meer. Telkens kon de spaarpot worden aangewend om die gaten op te vullen. Dat kan niet langer want de bodem ervan is bereikt. De leningslast zal de komende jaren drastisch stijgen om de goedgekeurde projecten te kunnen financieren die sinds 2010 zijn opgestart. Daarom dat de nieuwe bestuursploeg de kam door de uitgaven haalt. Er moet immers bespaard worden. De toekomstige schepenen zijn dan ook meteen bereid om vijf procent in te leveren op hun loon.