N-VA Keerbergen registreert zich als orgaandonor

Op 30 juli 2012

Registratie via huisarts zal aantal donoren doen toenemen.

N-VA Keerbergen lanceerde eerder de campagne: “Keerbergen doneert”. Doel: via positieve acties Keerb ergenaars aanmoedigen om zich te laten registreren als orgaandonor. Bij wijze van ‘goed voorbeeld’ heeft de ganse N-VA-ploeg zich gezamenlijk geregistreerd op het gemeentehuis. Maar er is meer nodig: “Willen we de tekorten op de wachtlijst wegwerken, moet de registratie eenvoudigweg via meerdere kanalen kunnen gebeuren”, vertelt Keerbergs N-VA-voorzitter Johan Segers.

“Daarom moeten mensen ook de mogelijkheid krijgen om zich via de huisarts te laten registreren. Dat is optimaal, want die kan je tegelijkertijd correcte informatie verschaffen.” Keerbergen telt momenteel zo’n 477 inwoners die zich als orgaandonor geregistreerd hebben. Vergeleken met sommige andere gemeentes, is dat zeker niet slecht te noemen! Maar hoewel er meer donoren bijkomen, wordt de wachtlijst voor orgaantransplantaties steeds langer. N-VA Keerbergen wil daarom mee aan de kar trekken om ook in Keerbergen mensen op te roepen zich te registreren als orgaandonor. Daarom gaven ze zelf het goede voorbeeld door zich in groep te laten registreren op het gemeentehuis. “Kost je maar een minuut de tijd aan het loket, maar logischer zou zijn om dit via jouw huisarts te doen. Hij kan de patiënt meteen ook de noodzakelijke info verschaffen waar hij of zij op zoek naar is”, vertelt Segers. “We zullen dit en volgend jaar telkens opnieuw actie voeren om mensen te sensibiliseren omtrent deze thematiek. Want met onze campagne “Keerbergen doneert” willen we tegen eind 2013 maar liefst een verdubbeling behalen van het aantal geregistreerde Keerbergenaars”, besluit hij.