Keerbergen Doneert

Op 31 januari 2012

N-VA Keerbergen start in het voorjaar 2012 met een nieuwe werkgroep “Keerbergen Doneert” Deze groep stelt zich tot doel de huidige problematiek rond orgaandonatie via een positieve boodschap te sensibiliseren. Hiermee wil de Keerbergse werkgroep “een hartje” bijdragen aan de beleidsnota van N-VA-senator Louis Ide.

In die beleidsnota heeft Louis Ide het onder meer over de lange wachttijden en het gebrek aan donors. Nochtans bestaat er sinds 1986 een wet over het weg- nemen van organen. Elke burger is automatisch orgaandonor, tenzij hij of zij daar verzet tegen aantekent. Maar aan de nabestaanden wordt nog steeds de toestemming gevraagd vooraleer organen worden weggenomen. Uit recente cijfers blijkt dat 15 % van familieleden zich in laatste instantie verzet. Daarom is het belangrijk om zelf stappen te ondernemen als men bereid is om na zijn overlijden organen voor donatie af te staan. Hierdoor vermijdt men dat de rouwende familieleden voor een zeer pijnlijk dilemma komen te staan.

“Keerbergen-Doneert” stelt als eerste bewustmakingsactie voor om bij het afhalen van een nieuwe identiteitskaart en/of rijbewijs een informatiefolder aan te bieden, samen met een registratieformulier. Verdere initiatieven worden in de loop van het voorjaar uitgewerkt. Hiermee hoopt ‘Keerbergen Doneert’ het aantal (positieve) registraties aanzienlijk te verhogen en op die manier bij te dragen aan het nijpende tekort aan donororganen.