De winkelstraat van Keerbergen

Op 31 januari 2012

De ploeg die in 2012 aantreedt om de gemeente te besturen, moet het economisch hart van onze gemeente een nieuw elan geven. Er kunnen daarvoor lessen worden getrokken uit het verleden, want in de eerste helft van vorige eeuw had Keerbergen letterlijk en figuurlijk een winkelstraat.

Keerbergen telde toen nog geen 5 000 inwoners, maar had dus een echte winkelstraat. Letterlijk, want zo heette de straat. Maar ook figuurlijk, want het was een straat vol winkels en ambachten. “Op het stukje van de Putsebaan van in het dorp tot ongeveer aan houthandel Moris vond men een smid, een schoenlapper, een garage, een elektricien, een schilder-behanger, beenhouwers, kruideniers, een fietswinkel, enzovoort. Men kwam er ook vijf cafés tegen”, weet afdelingssecretaris Johan Verbruggen. We kunnen ons nu moeilijk voorstellen dat in zo’n korte straat zoveel handelszaken waren. Niet te verbazen dat de eerste bank in Keerbergen (Bank van Brussel) zich ook in die straat bevond.

In het verleden was er dus heel wat economische bedrijvigheid in Keerbergen. Het is aan de volgende ploeg die in 2012 zal aantreden om het economische hart van onze gemeente een nieuwe elan te geven. De maatregelen van de N-VA om de lokale economie in Keerbergen te stimuleren is stof voor later.