Keerbergen moet investeren in een buurtinformatienetwerk

Op 5 juli 2012

“Een uitstekende manier om meer veiligheid(sgevoel) te creëren”

Meerdere handelszaken spreken ons aan omdat ze het bezoek krijgen van inbrekers. Uit een recente enquête van de Keerbergse Handelaarsvereniging (HaVeK) blijkt daarenboven dat handelaars veiligheid op de politieke agenda willen plaatsen. Ook het onveiligheidsgevoel bij onze inwoners stijgt. Dat raakte bekend op de presentatie van de onderzoeksresultaten over onze politiezone, toegelicht op de gemeenteraad van 18 juni 2012. “Meer dan voldoende reden om het veiligheidsthema op tafel te leggen na 14 oktober!” zegt Keerbergs N-VA-lijsttrekker Dominick Vansevenant. “N-VA keerbergen stelt dan ook al onmiddellijk een oplossing voor: investeren in een buurtinformatienetwerkof kortweg BIN.”

Een BIN is een samenwerking tussen burgers, handelaars en politie. Iedereen kan zich gratis aansluiten. Wanneer je iets abnormaals opmerkt of er is iets gebeurd, kan je dit melden. Wanneer het om nuttige informatie gaat, dan krijgen alle leden van het BIN een (gratis) alarm per SMS, telefonisch, per fax of via e-mail.

Dominick Vansevenant, lijsttrekker N-VA  Keerbergen en lid van UNIZO stelt scherp: “De hierboven geschetste problematiek legt een tekort bloot. De gemeente heeft in het verleden nagelaten te investeren in een buurtinformatienetwerk. Met een BIN kunnen handelaars alert gemaakt worden wanneer er sprake is van inbraken.  Door het veiligheidsthema te verwaarlozen, steeg ook het onveiligheidsgevoel bij onze inwoners. Een BIN had dit kunnen voorkomen. “

Met een BIN kunnen we dan ook verschillende troeven uitspelen legt Dominick Vansevenant verder uit. “Het is veilig, zonder enig risico en is de klok rond operationeel. En omdat iedereen zich lid kan maken creëert het ook meer solidariteit.  Dit systeem heeft in andere gemeenten niet alleen tot het voorkomen van misdrijven geleid, maar ook tot een herstel van het veiligheidsgevoel.  Het moedigt ook de waakzaamheid aan. N-VA Keerbergen zal dan ook werk maken van een snelle inwerkingtreding van een buurtinformatienetwerk, als onderdeel van ons globaal veiligheidsplan.”