Het Gemeentebestuur van Keerbergen (Open VLD & CD&V) hypothekeert onze gemeente met een leninglast van 13 miljoen euro vanaf 2013, het jaar na de verkiezing.

Op 24 december 2010

De gemeenteraad van 20 december jl. keurde unaniem - jawel ook de oppositie - de financiële meerjarenplanning goed van de gemeente. Momenteel is de gemeente schuldenvrij, aldus de schepen van Financiën.

Wat N-VA Keerbergen dwars zit, is dat de huidige meerderheid onze gemeente opnieuw belast met een leninglast na de gemeenteraadsverkiezingen van 2012. Zelf gaan ze de vruchten plukken van enkele investeringen.  Het is de volgende bestuursploeg, die verkozen wordt in 2012, die zal moeten rekening houden  met de niet onbelangrijke leninglast van 13 miljoen euro. Wetende dat Keerbergen 4 865 gezinnen telt, is dat dus goed voor een schuldenlast van €2 672 per gezin. Het zal van de nieuwe bestuursploeg een hele inspanning vergen dit op te vangen.  N-VA Keerbergen zal desgevallend opteren voor  een bezuinigingsronde bij de gemeentelijke overheid zelf.  Een streven  naar een kwalitatief en efficiënt bestuur.

De huidige bestuursploeg koos er dus voor om de belastingsdruk om electorale redenen wat te verlichten door de onroerende voorheffing te verlagen. Een bonus voor eigenaars, de doorsnee burger heeft hier echter niets aan. Op termijn, gelet de huidige beslissingen van de bestuursploeg,  zal het zelfs onmogelijk zijn dit beleid van cadeautjes  uitdelen vol te houden. De volgende bewindsploeg zal dus zeker ” de zwarte piet” doorgespeeld krijgen.